tisdag 26 mars 2013

Aschkenazisk kugel (pastarätt)


Kugel är en bakad aschkenazisk pastarätt, likt en paj. Den är oftast gjord på äggnudlar eller potatis, men vill man kan även använda sig av zucchini, äpplen, spenat, broccoli eller sötpotatis. Vanligtvis serverar man kugel i en skål vid sidan om på shabbaten och helgdagar. Personligen tycker jag att kugel var väldigt gott. Det smakade som en söt kaka fast mer matig och mättande än vad kakor brukar vara. Utöver det var den väldigt enkel att tillaga. Kugel är alltså något jag varmt kan rekommendera! 

Ingredienser
  •    225 gr nudlar
  •     0,5 dl margarin skuret i små bitar
  •      4 vispade ägg
  •    1 dl socker
  •      1 dl russin
  •     4 skurna äpplen
  •      1 tsk kanel
  •      1 tsk salt
Garnering
  •       1 tsk kanel
  •       0,5 dl socker
  •       0,5 dl kornflakes (valfritt)

Så här gör du: 
  1. Förvärm ugnen till 175 C°.
  2. Koka nudlarna enligt anvisningar på förpackningen. Skölj av och lägg i en stor skål.
  3. Tillsätt margarin medan nudlarna fortfarande är varma och blanda så att allt margarin smälter. Låt svalna i 5 min.
  4. Tillsätt ägg, socker, russin, äpple, kanel och salt till nudlarna, och blanda väl.
  5. Smörj en bakplåt (20x20cm) och tillsätt i nudlarna.

Topping
Blanda kanel, socker och kornflakes, och strö över nudlarna. Täck över med aluminiumfolie och låt sedan stå i ugnen i 45-50 min. Ta av folien och låt stå kvar i ugnen i ytterligare 10 min så att den får en gyllenbrun färg.

Serveras varm eller kall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar