onsdag 13 mars 2013

Aschkenaziska kneidlach (sopptillbehör)




Varje år när pesach närmar sig så tänker jag alltid ”åh, nu kommer den där jobbiga veckan när man inte får äta någon mjöl, bröd, pasta eller annan normal mat, om man ska följa traditionen helt korrekt”. Ganska hemsk tanke. Men samtidigt tänker jag på sederaftonen, hur vi samlas hela släkten, läser Haggadan tillsammans, gammal som ung. Hur det på något vis är en tradition som följer med oss år efter år genom alla generationer. Dessutom får det även mig att tänka på kneidlachsoppan som mamma gjort till oss varje år, den är så god! Av någon anledning har jag själv aldrig varit med och gjort den, men idag står jag på egna ben och har nu komponerat ihop denna soppa. Himla god blev den!

Ingredienser:
  • 4 ägg
  • 1,5 dl vatten
  • 2 msk olja
  • 4 dl matzemjöl
  • 1 msk buljongpulver
  • En nypa salt
  • Vitpeppar efter smak
Så här gör du:
  1. Blanda ägg med lite salt och vitpeppar, olja, matzemjöl och buljongpulver.
  2. Detta ska nu bilda en tjock smet som man ej kan forma forma bullar av. Låt stå i 10 min.
  3. Forma små bullar utav denna smet. Vid behov tillsätt mer vatten eller matzemjöl. Om bullarna fastnar i händerna behövs mer vatten. 
  4. Lägg bullarna i kokande vatten i ca 20 min. 
Till detta kan du göra en vanlig grönsakssoppa på buljong (vilket jag gjorde), eller så gör du en kycklingssoppa. Vill du, så kan du använda mitt recept på kycklingssoppa här på http://danielatestarjudiskt.blogspot.se/2013/03/jemenitisk-kycklingssoppa.html men ta då bort Hawaij blandningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar