tisdag 12 mars 2013

Jemenitisk lachuch (bröd)




När jag för första gången fick höra om lachuch tyckte jag att det lät väldigt märkligt. Ett bröd som man steker? Sen fick jag smaka det och blev genast förälskad i det. Detta gjorde att jag självklart ville pröva på detta bröd, men det jag inte förstod var vilken utmaning det skulle bli. Det må smaka gott, men oj vad svårt det var att tillaga! Endast ett fåtal av dem jag gjorde blev riktigt bra. Dock blev de inte riktigt så som jag tänkt mig. Tanken var därför att jag skulle göra om detta recept och ta nya bilder att visa er, detta har jag tyvärr inte hunnit. Så jag har här delat med mig av mitt resultat. Utöver det rekommenderar jag er denna hemsida HÄR där man även får en bättre bild av resultatet. Men otroligt gott var det så jag kan varmt rekommendera er att pröva! När man sedan inte orkar äta mer är det bara att lägga in det i kylen med en handduk runt om. 

Ingredienser 
  • 1 kg vetemjöl 
  • 1 tsk torr jäst 
  • 2 msk mannagryn  
  • 1 msk havssalt 
  • ½ tsk socker 
  • 6 dl ljummet vatten 
  • 3 dl vatten till kokning
  • 3 koppar rumstempererat vatten 
  • 2 tsk olivolja  
Så här gör du smeten: 
  1. Häll 6 dl ljummet vatten, salt, socker och jäst i en stor skål. 
  2. Koka 3 dl vatten och mannagryn i en liten gryta. Låt stå tills det börjar koka upp rejält. Låt svalna i 5 minuter och tillsätt sedan till de övriga ingredienserna och blanda.
  3. Tillsätt gradvis vatten och blanda tills degen får en tunn konsistens. Täck över skålen med handduk och låt jäsa i 2 ½ timme.    
Tillagning av brödet: 

  1. Häll 1 tsk olivolja i en kall stekpanna.
  2. Fyll en skopa med degen och häll på stekpannan. Platta sedan till degen runt pannan med baksidan av skopan. 
  3. Sätt på hög värme på spisen och täck över pannan.
  4. Efter några minuter ska bubblor börja dyka upp och kanterna bli genomskinliga eller gyllene. Minska då till låg värme och låt koka några minuter med stekpannan fortfarande täckt. 
  5. När botten är hård med en gul-brun färg, och toppen är mjuk med bubblor, så är den färdig.
  6. OBS! Stekpannan måste kylas ner innan nästa omgång görs. Ett tips är att använda två stekpannor för att påskynda kylprocessen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar