onsdag 6 mars 2013

Jemenitisk kycklinggryta


I detta inlägg har jag valt att göra ett urklipp ur min loggbok då det beskriver detta recept väldigt bra. 

"Idag skulle jag göra en speciell sorts kycklinggryta/soppa, det framgick aldrig riktigt vad det var. Men jag tänkte att det var bättre att pröva än att strunta i det, lät i alla fall gott! Receptet i sig gick ovanligt fort, maten skulle stekas och sedan kokas, inga konstigheter. Resultatet blev kyckling i någon sorts vattnig men ändå kornig (av den hackade löken) sås, det blev dock inte så mycket vätska att det kunde ätas som soppa. Så jag kokade ris och åt maten som en gryta istället. På kvällen hade jag bjudit hem några vänner till mig. Jag började med att bjuda på kycklingsoppan som gjordes några dagar tidigare, efter den fick de självaste huvudrätten, kycklinggrytan, och till efterrätt helbe som jag hade frusit in från tidigare baktillfälle. Jag valde att kalla denna kväll för en jemenitisk afton då all mat var inspirerad av denna kultur. Mina vänner tyckte allt smakade jättegott och ville gärna ha recepten när mitt arbete var färdigt! Det blev en lyckad kväll och maten uppskattades. Jag är jättenöjd!"  

Ingredienser 
  • En hel kyckling styckad i åtta delar
  • 2 medelstora lökar
  • En grön peppar (mindre om du ej gillar kryddad mat)
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk olivolja
  • 2 koppar vatten
  • Färsk koriander (efter egen smak)
  • 1 1/2 tsk malen spiskummin
  • 1 tsk mald koriander
  • 1/2 tsk mald kanel
  • Salt efter smak
  • 1 tsk koncentrerad tamarind (kan köpas i någon indisk- eller mellanöstern affär, alternativt inte ta med det, vilket jag inte gjorde, då jag inte hade någon tillgång till det)
  • 1 tsk tomatpuré
Så här gör du:
  1. Ta en stor kastrull och tillsätt olivoljan. Lägg ner den styckade kycklingen och låt steka i några minuter.
  2. Samtidigt som kycklingen steks så förbered lökarna. Detta genom att blanda ner  dem i en köksmixer och tillsätta vatten så att en flytande konsistens bildas.
  3. Häll lökblandningen över kycklingen och låt koka i cirka 5 minuter. Tillsätt kryddorna och låt sedan koka i ytterligare 5 min.
  4. Tillsätt vatten, täck över och låt koka i cirka 10 minuter.
  5. Tillsätt tomatpure, täck över och låt sjuda i ytterligare 5 minuter. Tillsätt salt efter smak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar