onsdag 13 mars 2013

Aschkenaziska homentaschen/Hamans öra (kakor)



Vanligtvis brukar man göra homentaschen med en deg som ger hårda och söta kakor. Min mormor har dock aldrig följt denna sed, istället har hon gjort mjuka kakor som i princip smakar som vetebullar. Jag bestämde mig därför för att göra hennes variant och dela med mig av här då de är så goda! Hon gjorde sin fyllning på vallmofrön som hon malde för hand i en kvarn. Själv valde jag att byta ut denna fyllning mot lite annat. Jag bjöd även hem tre judiska vänninor på kneidelsoppa där vi därefter bakade dessa homentaschen tillsammans. Alla tre blev väldigt positivt överraskade över hur gott de smakade med vetebullsdeg istället för hård deg. Jag var själv medveten om att det var en liten traditionsblandning att äta kneidlach med homentaschen, men båda två är så goda så vi att helt enkelt inte kunde motstå kombinationen. Här kommer min mormors recept på hennes homentaschen, det vi använde oss av.

Ingredienser vetebrödsdeg:
  • 150 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 5 dl mjöl
  • 50 gram jäst
  • ½ tsk salt
  • 1 ¼ dl socker
  • ¾ tsk stött eller 2 tsk malen kardemumma
Vi valde att experimentera med fyllningen och hittade på några olika varianter. 
  • Nutella
  • Nutella och kokos
  • Smör, socker och kanel
  • Jordgubbssylt

Så här gör du degen:
  1. Smält smöret, tillsätt därefter mjölken tills det blir fingervarmt, ca 37 °C.
  2. Smula jästen i degbunken och rör ut den med lite av den kalla mjölken.
  3. Häll i resten av degspadet i bunken, tillsätt salt, socker och kardemumma. Sist i med mjölet, tänk på att det kan behövas mer mjöl än angivet så att du får en deg du kan arbeta med.
  4. Strö lite mjöl på degen och låt jäsa i ca 40-60 min.
  5. Dela degen i tre delar. Av varje degbit ska det bli ca 14 st homentaschen vilket ger 42 st sammanlagt.
  6. Tag nu dessa 14 delar och kavla ut dem i rundlar.
  1. På varje rundel läggs sedan en klick fyllning. Knip ihop degen till en Napoleonhatt, så som bilden visar. Tänk på att knipa igen hårt då de lätt öppnar sig i ugnen.
  2. Låt jäsa endast 5 min och pensla därefter. Grädda mitt i ugnen, 225 °C, ca 10 min eller tills de blir vackert bruna. 

Enligt oss blev den godaste fyllningen smör-socker-kanel. Glöm inte att det krävs mycket tid och fyllning till varje kaka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar